Η απόφαση των σουπερμάρκετ που εξόργισε τους πολίτες!

Spread the love

Την ανακοίνωση των σούπερ μάρκετ για το δικό τους «καλάθι της νοικοκυράς» με τα 50 βασικά είδη με τις παγωμένες τιμές τους, αναμένουν πλέον όλοι οι καταναλωτές, προκειμένου να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν καλύτερα στις καθημερινές ανάγκες.

Geekmaxi Many GEOs

Σημαντικά περιορισμένες είναι τους τελευταίους μήνες οι προσφορές στα σούπερ μάρκετ.

Google news

Ο πληθωρισμός έχει επηρεάσει ιδιαίτερα τον τρόπο με τον οποίον προωθούν τα προϊόντα τους οι κορυφαίες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Σούπερ μάρκετ: «Θύελλα» αντιδράσεων
Σύμφωνα με στοιχεία της IRI για το οκτάμηνο του 2022 διαπιστώνεται περιορισμός των προσφορών, κατά 1,4 μονάδες στην κατηγορία των ταχυκίνητων κωδικών, 1 μονάδα στα τρόφιμα, 2,1 μονάδες στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής και 3,3 μονάδες στα προϊόντα για το σπίτι.

Έτσι εξηγείται βασικά και η μετακίνηση καταναλωτών από τα επώνυμα προϊόντα στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, σε επίπεδα που ήταν το 2011.

Σημειώνεται πάντως πως η τιμή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξάνεται με υψηλότερο ρυθμό από τα επώνυμα, τουλάχιστον σύμφωνα με τις τελευταίες μετρήσεις.

Συνολικά στο οκτάμηνο του 2022 η κατανάλωση στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκε οριακά στα 5,4 δις. ευρώ από 5,23 δις. ευρώ που ήταν το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου του 2021, επίδοση που ωστόσο σχετίζεται με τον πληθωρισμό και τις ανατιμήσεις καθώς ο όγκος πωλήσεων υποχωρεί.

Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν την τάση στα σούπερ μάρκετ, που καλούνται τώρα να επιλέξουν 50 βασικά προϊόντα το καθένα στα οποία θα “παγώσουν” τις τιμές. Πηγή: Reporter.gr.

Σούπερ μάρκετ: Η διελκυστίνδα σούπερ μάρκετ – βιομηχανίας και ο ρόλος της Lidl
Σε υπόθεση με πολλές διαστάσεις και ταυτόχρονες αντιδράσεις και εξελίξεις αναδεικνύεται το θέμα του καλαθιού του καταναλωτή για τις επιχειρήσεις που εμπλέκονται στην υλοποίησή του.

Το πολυσηζητημένο καλάθι έρχεται σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Capital.gr να φέρει στην επιφάνεια μία σειρά γεγονότων και αντίρροπων δυνάμεων που σε πρώτη φάση σχετίζονται με την προσπάθεια των μεγάλων αλυσίδων να υπερισχύσουν του ανταγωνισμού τους.

Στο επίκεντρο όμως τίθεται η πιθανή σύγκριση του καλαθιού που περιέχει επώνυμα προϊόντα και που θα διαθέτει η πλειονότητα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, με εκείνο της Lidl που το πιθανότερο είναι ότι θα παρουσιάσει ένα καλάθι αποκλειστικά με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία αποτελούν στοιχείο της ταυτότητάς της.

Άτυπες συζητήσεις με προμηθευτές για φθηνό καλάθι με επώνυμα αντί προσφορών στα ράφια
Είναι χαρακτηριστική η τοποθέτηση επικεφαλής αλυσίδας σούπερ μάρκετ, ο οποίος σε συζητήσεις με εκπροσώπους της βιομηχανίας τροφίμων ζητούσε ουσιαστικά να δημιουργηθεί ένα φθηνό καλάθι με επώνυμα προϊόντα, το οποίο θα είναι σε θέση να ανταγωνιστεί το ούτως ή άλλως φθηνό καλάθι προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που αναμένεται να παρουσιάσει η Lidl.

Η συγκεκριμένη σκέψη βασίζεται στο γεγονός ότι οι περισσότερες αλυσίδες θα δυσκολευτούν να ακολουθήσουν τη Lidl σε επίπεδο τιμών, με αποτέλεσμα κάποιοι να σκέφτονται το ενδεχόμενο να παρουσιάσουν ένα φθηνό επώνυμο καλάθι, το οποίο θα λειτουργεί ως “κράχτης” για τον καταναλωτή συνδυάζοντας γνωστά επώνυμα προϊόντα σε καλές τιμές.

Αυτό που συζητά συγκεκριμένη αλυσίδα με προμηθευτές είναι να της δώσουν προϊόντα με συγκεκριμένη έκπτωση, όπου αντί να παρέχουν προσφορά μέσω φυλλαδίου του σούπερ μάρκετ να προσανατολίζονται στη συγκεκριμένη λύση, προσβλέποντας και στην προβολή που θα απολαμβάνουν μέσα από τη συγκεκριμένη κίνηση στα μάτια των καταναλωτών, εμφανιζόμενες ως επιχειρήσεις που συγκρατούν τις τιμές.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι μέρος των προσφορών που πραγματοποιούσαν οι βιομηχανίες στα ράφια των σούπερ μάρκετ, θα μπορούσαν να μεταφερθούν για να εξυπηρετήσουν το καλάθι.

Τεχνάσματα κόντρα στη μείωση ή συγκράτηση των τιμών
Για να μπορέσει η βιομηχανία να ανταποκριθεί σε αυτό το στοίχημα θα μπορούσε επί παραδείγματι να περιορίσει τα περιθώρια κέρδους.

Στέλεχος βιομηχανίας ανέφερε χαρακτηριστικά ότι στην περίπτωση των αλλαντικών υπάρχουν περιπτώσεις βιομηχανιών που προκρίνουν την τοποθέτηση της πάριζας στο καλάθι, η οποία παρουσιάζει μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους και μπορεί να μειωθεί ή να συγκρατηθεί η τιμή της, αντί του φιλέτου γαλοπούλας όπου τα περιθώρια είναι εκ των πραγμάτων μικρότερα καθότι πρόκειται για καθαρό κρέας όπου το κόστος παραγωγής του είναι σημαντικά υψηλότερο.

Αντιστάθμισμα στις εκπτώσεις για βιομηχανίες θα μπορούσε επίσης να είναι η αύξηση τιμών σε προϊόντα που βρίσκονται εκτός καλαθιού.

Διπλή αντίδραση από πλευράς προμηθευτών
Την ίδια στιγμή εμφανίζονται διαφορετικές αντιδράσεις από προμηθευτές, καθότι κάποιοι επιθυμούν να μπουν στο καλάθι για λόγους προβολής της μάρκας τους, ενώ κάποιοι άλλοι δεν επιθυμούν να το κάνουν προκειμένου να είναι σε θέση να αυξήσουν τιμές στα προϊόντα τους χωρίς να δεσμεύονται από τη συγκεκριμένη ενέργεια του υπουργείου Ανάπτυξης, η οποία θα θυμίσουμε ότι έχει εθελοντικό χαρακτήρα.

Ενστάσεις από αρκετές πλευρές για τον τρόπο επιλογής των προμηθευτών

Ζήτημα αποτελεί για πολλούς από τους προμηθευτές με ποια κριτήρια θα επιλέγονται συγκεκριμένα προϊόντα για να ενταχθούν στο καλάθι και ιδίως από τη στιγμή που αυτά θα είναι σταθερά μέσα στο καλάθι χωρίς εναλλαγές, προκειμένου να υφίσταται δυνατότητα ελέγχου των τιμών.

Αρκετοί μάλιστα προμηθευτές υποστηρίζουν ότι μπορεί να δημιουργηθούν φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού.

Αρκετοί πάντως είναι και οι προμηθευτές που εμφανίζονται ανήσυχοι και κάνουν λόγο για αγορά δύο ταχυτήτων, καθότι κάποιοι ανταγωνιστές τους έχουν ήδη προχωρήσει σε ανατιμήσεις, επομένως θα μπουν στο καλάθι με τις ήδη αυξημένες τιμές, ενώ οι ίδιοι δεν έχουν προλάβει ενδεχομένως να περάσουν ανατιμήσεις και θα αναγκαστούν να μπουν στο καλάθι με παλιές τιμές, ενώ τα κοστολόγια συνεχίζουν να αυξάνονται ασκώντας πίεση στα οικονομικά τους μεγέθη.

Προβληματισμός σε αγορά, επιχειρήσεις και φορείς
Με επιφυλακτικότητα αλλά και συναινετική διάθεση υποδέχθηκαν επιχειρήσεις και παραγωγικοί φορείς την πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων να «τιθασεύσει» τον πληθωρισμό με τη διαμόρφωση ενός «καλαθιού του νοικοκυριού» αποτελούμενο από 31 κατηγορίες 50 διαφορετικών προϊόντων ευρείας κατανάλωσης, στα οποία θα γίνονται μικρές ανατιμήσεις.

Οι αλυσίδες των σούπερ μάρκετ με ετήσιες πωλήσεις άνω των 70 εκατ. ευρώ, εν μέσω προβληματισμού για τη συμβατότητα του νέου μέτρου με τον νόμο περί ανταγωνισμού, δεσμεύτηκαν να παρουσιάσουν τις δικές τους προτάσεις προκειμένου να φτιαχτεί το καλάθι προϊόντων μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου.

Από την πλευρά τους, οι βιομηχανίες Τροφίμων διαβεβαίωσαν τον αρμόδιο υπουργό, ότι «στηρίζουν την πρωτοβουλία για τη δημιουργία του καλαθιού. Στέκονται για μία ακόμη φορά στο πλευρό των καταναλωτών και καταβάλλουν κάθε προσπάθεια προκειμένου να τους προσφέρουν αδιάκοπη πρόσβαση σε προσιτά και υψηλής ποιότητας προϊόντα διατροφής».

Δεν παρέλειψαν ωστόσο να επισημάνουν, μέσω του θεσμικού τους φορέα ΣΕΒΤ, ότι οι εξελίξεις στην εγχώρια και την παγκόσμια αγορά ολόκληρο τον τελευταίο χρόνο (θέμα επάρκειας, κόστους πρώτων υλών & ενέργειας), που έχουν προκύψει από τις αλλεπάλληλες δυσμενείς συγκυρίες, έχουν καταλυτικό αντίκτυπο στη δραστηριότητα, στα οικονομικά αποτελέσματα και στη βιωσιμότητα του κλάδου τροφίμων και ποτών και προκαλούν έντονο προβληματισμό.

Δυσαρεστημένοι εμφανίζονται οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες από την πρωτοβουλία του υπουργείου δηλώνοντας ότι δεν ανταποκρίνεται στην αγανάκτηση που έχει προκαλέσει το κύμα ακρίβειας. Συγκεκριμένα, η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος σε σχετική ανακοίνωσή της υποστήριξε, μεταξύ άλλων, ότι «για να αντιμετωπιστεί η ακρίβεια πρέπει να τιθασευτούν οι τιμές που επιβάλει το ολιγοπώλιο της ενέργειας».


Spread the love

Written by 

Σχετικά άρθρα